3 manieren om de PageRank van je website te verhogen

“Ik ben bezig met een nieuwe website en wil dat deze hoog in de zoekmachines komt. Nu las ik iets over een PageRank, wat is dat en hoe krijg ik een hoge PageRank?”

Dit is een vraag die ik regelmatig krijg en het antwoord op deze vraag is zowel eenvoudig als ingewikkeld. Eerst is het belangrijk om te weten wat PageRank precies is. PageRank is een systeem dat Google ontwikkeld heeft om een bepaalde score van 0 tot en met 10 aan een website te geven. Des te hoger de score, des te belangrijker Google de website vindt.

De mate van belangrijkheid wordt gemeten aan de hand van links vanaf andere websites naar jouw website, zogenaamde backlinks. Als er vanaf belangrijke websites (met een hoge(re) PageRank) naar jouw website wordt gelinkt, dan voegt dat waarde toe aan jouw website. Andersom werkt dit ook; als er allemaal ‘slechte’ sites naar jouw website linken, dan scoor je daarmee geen punten. Een hoge PR geeft aan dat er veel goede links naar jouw website worden gelegd, dat is dus positief. Dit betekent echter niet automatisch dat je goed scoort in de zoekmachine.

Niet langer relevant?

De laatste tijd menen steeds meer experts dat de Google PR niet meer relevant is. De belangrijkste redenen die hiervoor gegeven worden zijn:

• PageRank is niet te volgen; de PageRank die wordt weergegeven is vaak 6 tot 9 maanden oud en er is vaak geen precieze lijn in te ontdekken. Je kunt dus niet goed zien welke invloed bepaalde acties hebben, waardoor het geen handig middel is om het succes van je site te meten.

• Een hoge PageRank betekent niet automatisch een hoge positie in de zoekmachines. Er zijn sites met een hoge PageRank en een lage SEO-score en er zijn sites met een lage PR en een hoge SEO-score.

• PageRank leidt niet tot meer resultaat. Een hogere PR zorgt er niet voor dat je meer klanten/aanvragen/bestellingen binnen krijgt.

• PageRank is niet relevant voor social media resultaten, terwijl die resultaten juist belangrijker worden voor de score van de zoekmachine

• En misschien nog wel de belangrijkste: Google zegt zelf dat het helemaal niet zo belangrijk is en dat webmasters zich helemaal niet zo druk moeten maken om die PageRank. Daarom is het bijvoorbeeld ook weggehaald uit de Webmaster Tools die Google beschikbaar heeft gesteld voor websites.

Kwantiteit én kwaliteit

Dit zijn stuk voor stuk valide argumenten. Toch wil dat niet zeggen dat je helemaal niet meer naar de PageRank van je website hoeft te kijken. In de kern blijft het namelijk een manier om te meten hoe interessant anderen jouw website vinden. Als zij een link naar jouw website plaatsen, laat dat iets zien. Het is alleen belangrijk dat je de PageRank in perspectief weet te plaatsen; een hoge PageRank die gerealiseerd is door duizenden links in directories en obscure sites zal minder opleveren (in omzet, contactmomenten) dan een hoge PageRank die gerealiseerd is door duizenden links van mensen die jouw website waarderen en er bewust voor gekozen hebben om deze – bijvoorbeeld via hun website of directory – met anderen te delen.

Kortom, je PageRank is handig om in de gaten te houden, maar het is niet nodig je levensmissie te maken van een hoge PR, door overal de link naar je website achter te laten. Je kunt je aandacht beter richten op het verbeteren van je website, waardoor mensen vanzelf naar je gaan linken en je website een hogere PR krijgt én meer resultaat oplevert.

Wat werkt wel?

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw website zo interessant vinden, dat ze er spontaan naar linken? Een aantal goede tips:

Zorg voor content van goede kwaliteit

Je kunt Google – aangezien dat de grootste zoekmachine is, gaan we daar in dit artikel vanuit – vergelijken met een schoolmeester. Leerlingen die iets belangrijks te melden hebben, waar de rest van de klas ook iets van kan leren, krijgen meer spreektijd. Google werkt hetzelfde. Als jij via je website wat interessants te melden hebt, dan krijg je meer aandacht en kom je hoger in de zoekresultaten. Die interessante boodschap hoef je niet per se meer ‘boven de vouw’ te melden. Voor bezoekers is dit zeker prettiger, maar de inhoud is het allerbelangrijkst. Heb je voor een goed artikel meer ruimte nodig? Gebruik die dan gerust. Natuurlijk is het wel belangrijk om je punt zo duidelijk mogelijk te maken. Zorg regelmatig voor nieuwe content en verbind die content door middel van links ook met elkaar. Zo zorg je ervoor dat de linkjuice binnen je website goed stroomt én help je bezoekers om gemakkelijk meer over een onderwerp te weten te komen.

Plaats gastblogs/schrijf gastblogs

Als andere, belangrijke websites naar jouw website linken, dan heeft dit een positieve invloed op de waardering die je van Google krijgt. Een mooie manier om zo’n link te krijgen, is door een gastblog te schrijven of er één te ruilen. Kies wel altijd een partner met een PR van minimaal 3 en zorg ervoor dat het artikel zo interessant is, dat mensen het willen delen. Promoot het ook op social media en zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen het artikel delen. Mogelijk wordt het ook op een andere website weer opgepikt en zorg je zo voor nog meer waardevolle links naar jouw website.

Optimaliseer je content

Als je op zoek bent naar een loodgieter of een recept om koekjes te bakken, wat doe je dan? Juist. Je gebruikt de zoekmachine. Je voert daar een korte omschrijving van je zoekvraag in, bijvoorbeeld ‘loodgieter Friesland’ of ‘recept koekjes’ en je kijkt welke resultaten naar boven komen. De resultaten die worden weergegeven, zijn niet willekeurig. Google selecteert in razend tempo welke websites het beste antwoord lijken te geven op de zoekvraag die ingegeven wordt. Door je content te optimaliseren op bepaalde (relevante!) zoekwoorden, vergroot je de kans dat jouw website omhoog komt op het moment dat iemand een zoekvraag invoert die te maken heeft met het onderwerp van jouw website.

De juiste zoekwoorden bepalen kost even tijd. Zo is het belangrijk om goed te brainstormen over de verschillende vragen die mensen zouden kunnen stellen. Ik zoek op ‘recept koekjes’, maar iemand anders kijkt misschien weer naar ‘lekkere koekjes recept’. Je kunt je laten inspireren door de Google Keyword Tool. Let daarbij niet alleen op goed scorende zoekwoorden, maar ook op de concurrentie van (betaalde en onbetaalde) andere websites. Des te meer websites er zijn over een bepaald onderwerp, des te moeilijker het wordt om hoog te scoren. Dan zul je soms een alternatieve manier moeten vinden om toch de aandacht te trekken.

Structurele aanpak

Dit zijn slechts een aantal goed werkende manieren om je website te verbeteren en  je PR te verhogen. Een structurele aanpak zal je helpen je website interessanter te maken voor bezoekers en zoekmachines. Op die manier kan je website een belangrijke bijdrage leveren aan het verhogen van je omzet. Meer weten? Neem gerust contact op via info@tekst-en.nl.